Andei a pesquisar sobre este assunto, e encontrei na europa a Alemanha e a Polónia que optaram por caminhos diferentes:
Polónia
http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/angielski/kon1.htm
"Artigoº 216
5) It shall be neither permissible to contract loans nor provide guarantees and financial sureties which would engender a national public debt exceeding three-fifths of the value of the annual gross domestic product. The method for calculating the value of the annual gross domestic product and national public debt shall be specified by statute."
Alemanha
http://www.servat.unibe.ch/icl/gm00000_.html
"Artigo 143d
(2) To help observing the provisions of Article 109 III after 1 Jan. 2020, the States [Länder] of Berlin, Bremen, Saarland, Saxony-Anhalt, and Schleswig-Holstein for the period 2011 to 2019 may receive consolidation support out of the federal budget to the total extent of 800 million Euro per year. The shares are 300 million Euro for Bremen, 260 million Euro for Saarland, and 80 million Euro each for Berlin, Saxony-Anhalt, and Schleswig-Holstein. The support is extended on the basis of an administrative agreement according to a federal statute requiring the consent of the Senate [Bundesrat]. Receipt of the support requires a complete reduction of financial deficits until the end of 2010. The details, particularly regarding the yearly steps of reduction in financial deficits, the supervision of the reduction of financial deficits by the stability council as well as the sanctions in case of non-compliance with the steps of reduction, are regulated by federal statute requiring the consent of the Senate [Bundesrat] and by administrative agreement. The simultaneous receipt of consolidation support and reorganization support in case of extreme budget emergency is excluded."
Assim, vemos aqui duas formas de ajuizar o tema, sendo evidente a diferença existente entre as duas, não só sobre o objecto a que se pretende constitucionalizar, como também da existência, na Const. alemã, da possibilidade de fuga à constituição em casos específicos - ora neste particular, sabemos que Portugal arranjará sempre casos extraordinários...
Por outro lado, em nenhum dos casos vi explícito o que fazer em casos de incumprimento, sendo que no limite, poder-se-á considerar o orçamento inconstitucional, com as implicações que isso traduz - mas aí já é a minha interpretação.
Assim sendo, e se ao contrário do que PPC diz, gerir/criar um orçamento de estado não é o que o fazer para um orçamento familiar, a questão para mim mantém-se em qual o verdadeiro impacto, nomeadamente em Portugal, de uma decisão similar, e se algumas delas será uma decisão realmente aplicável.
ATSP