Off Topic- As "Regras" Da Gorjeta
Voltando ao tema, estava a ler isto
http://edition.cnn.com/2008/LIVING/pers ... storyemail
Don't tip less than 15 percent.
Waiters are paid wages well below the minimum wage -- as little as $2.15 an hour in some states -- with the expectation that they will earn the majority of their income through tips. In addition, some restaurants require waiters to pay around 20 to 30 percent of their tips to food runners, hostesses and bartenders.
"If you don't tip, then that person doesn't get paid," Steven says. "Literally."
http://edition.cnn.com/2008/LIVING/pers ... storyemail
Ja agora lembro-me de em Praga os própios empregados dizerem qual era a gorja que queriam, uma coisa ridicula , assim como a diferença de preço entre o serviço em esplanda e no interior ( alguns casos era de 90%) com avisos claro está. Foi o sitio mais aberrante até porque o serviço não era grande coisa. A unica coisa positiva era a diferença na moeda que mesmo assim tornava o preço acessivel.
" Richard's prowess and courage in battle earned him the nickname Coeur De Lion ("heart of the lion")"
Lion_Heart
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Essa de dar gorja para ir ao wc é das mais absurdas que ja vi, mas ja me aconteceu em dois Países , Holanda e México , se bem que na maioria não pagas se estiveres a consumir , por ex. num mcdonalds em amsterdam era 50 cent. (sem desconto).
Em termos de pedinchar gorja nunca vi como os Mexicanos , tinham sempre a mão estendida.
Claro , os europeus não davam nada ou quase mas os americas era aos montes.
Lembro-me num restaurante onde deixamos uns 5 dolars de gorja o tipo ter ficado com uma cara, tipo so isto? Mas pior que nós so os espanhois , esses não deixam nada.
Em termos de pedinchar gorja nunca vi como os Mexicanos , tinham sempre a mão estendida.
Claro , os europeus não davam nada ou quase mas os americas era aos montes.
Lembro-me num restaurante onde deixamos uns 5 dolars de gorja o tipo ter ficado com uma cara, tipo so isto? Mas pior que nós so os espanhois , esses não deixam nada.
" Richard's prowess and courage in battle earned him the nickname Coeur De Lion ("heart of the lion")"
Lion_Heart
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Os nazis e os judeus também eram brancos, não vejo a xenofobia como algo menos grave que o racismo, é um "status quo" que dita isso.
Mas percebo o teu último post. Mas não deixa de ser chato por ser recorrente. Cada um sabe de si.
Quanto ao tópico... é uma questão de mentalidades e talvez de bolsos mais abonados, como se vê nos exemplos que aqui foram postos dos países mais ricos da Europa. Uma gorjeta de 10% parece normal.
Mas percebo o teu último post. Mas não deixa de ser chato por ser recorrente. Cada um sabe de si.
Quanto ao tópico... é uma questão de mentalidades e talvez de bolsos mais abonados, como se vê nos exemplos que aqui foram postos dos países mais ricos da Europa. Uma gorjeta de 10% parece normal.
Se nuns casos é evidentíssimo o que temos de fazer, noutros temos decisões mais difíceis onde temos de ponderar a gravidade do que é dito, o contexto, o histórico do participante, etc...
Queres um exemplo?
Se agora se registasse um membro (novo) e na primeira mensagem colocasse um tópico com o conteúdo "não gosto de pretos" o tópico com toda a certeza era imediatamente retirado e o participante com quase toda a certeza imediatamente banido também.
Já um participante com historial no forum, que se lembra a meio de um tópico de escrever que "não gosta de pretos" se calhar só recebe uma mp com um alerta nosso e conforme o conteúdo/formato do post vai ver só o post retirado ou editado.
Faço-me entender?
Não são coisas que vão ser determinadas aqui com uma regra genérica e que portanto também não beneficia muito estarmos aqui a fazer uma discussão em torno disto. Amanhã, se acontecer, a responsabilidade da "avaliação" e o "peso" de actuar é nosso, dos moderadores...
Queres um exemplo?
Se agora se registasse um membro (novo) e na primeira mensagem colocasse um tópico com o conteúdo "não gosto de pretos" o tópico com toda a certeza era imediatamente retirado e o participante com quase toda a certeza imediatamente banido também.
Já um participante com historial no forum, que se lembra a meio de um tópico de escrever que "não gosta de pretos" se calhar só recebe uma mp com um alerta nosso e conforme o conteúdo/formato do post vai ver só o post retirado ou editado.
Faço-me entender?
Não são coisas que vão ser determinadas aqui com uma regra genérica e que portanto também não beneficia muito estarmos aqui a fazer uma discussão em torno disto. Amanhã, se acontecer, a responsabilidade da "avaliação" e o "peso" de actuar é nosso, dos moderadores...
FLOP - Fundamental Laws Of Profit
1. Mais vale perder um ganho que ganhar uma perda, a menos que se cumpra a Segunda Lei.
2. A expectativa de ganho deve superar a expectativa de perda, onde a expectativa mede a
__.amplitude média do ganho/perda contra a respectiva probabilidade.
3. A Primeira Lei não é mesmo necessária mas com Três Leis isto fica definitivamente mais giro.
Elias, eu estive basicamente (porque se resume um pouco a isso) a separar xenofobia de racismo. E que mesmo dentro de cada um, há formas diferentes (mais ou menos graves) das pessoas se manifestarem...
Estabelecer uma linha de fronteira é extremamente difícil, altamente susceptível, subjectivo e discutível.
Sinceramente acho que a discussão não favorece nada o forum porque daqui não se vai concluir nada e amanhã, quando surgir uma situação concreta teremos de continuar a decidir pontualmente. É o nosso trabalho de moderação, não é fácil e é bastante ingrato. Mas é essencial para o Forum continuar com o nível e qualidade que tem tido ao longo de todos estes anos e que falta em muitos outros espaços...
Estabelecer uma linha de fronteira é extremamente difícil, altamente susceptível, subjectivo e discutível.
Sinceramente acho que a discussão não favorece nada o forum porque daqui não se vai concluir nada e amanhã, quando surgir uma situação concreta teremos de continuar a decidir pontualmente. É o nosso trabalho de moderação, não é fácil e é bastante ingrato. Mas é essencial para o Forum continuar com o nível e qualidade que tem tido ao longo de todos estes anos e que falta em muitos outros espaços...
FLOP - Fundamental Laws Of Profit
1. Mais vale perder um ganho que ganhar uma perda, a menos que se cumpra a Segunda Lei.
2. A expectativa de ganho deve superar a expectativa de perda, onde a expectativa mede a
__.amplitude média do ganho/perda contra a respectiva probabilidade.
3. A Primeira Lei não é mesmo necessária mas com Três Leis isto fica definitivamente mais giro.
MarcoAntonio Escreveu:Para mim parece-me claro que dizer "não gosto de pretos" (subentende-se que é um branco que o diz) é mais grave que dizer "não gosto de americanos". Porquê? Porque os americanos são (na sua maioria, embora sejam muito diversificados) caucasianos de origem europeia, estão mais próximos de nós. Não há uma questão de raça (até porque como já disse, racialmente estão envolvidas várias raças) mas uma nacionalidade. Com toda a franqueza parece-me menos grave, menos ofensivo...
Não deixa de ser xenófobo...
- Mensagens: 35428
- Registado: 5/11/2002 12:21
- Localização: Barlavento
É uma questão sensível, marianonunes (tão sensível que é melhor em certa medida não estarmos a discuti-la no forum). Esta não é uma tentativa de fugir à questão mas apenas de esclarecer que é complexa, vai precisar de decisões pontuais que terão de ficar a nosso cargo e que não beneficia estar a discuti-la muito no forum...
Para mim parece-me claro que dizer "não gosto de pretos" (subentende-se que é um branco que o diz) é mais grave que dizer "não gosto de americanos". Porquê? Porque os americanos são (na sua maioria, embora sejam muito diversificados) caucasianos de origem europeia, estão mais próximos de nós. Não há uma questão de raça (até porque como já disse, racialmente estão envolvidas várias raças) mas uma nacionalidade. Com toda a franqueza parece-me menos grave, menos ofensivo...
E dizer que é menos grave/ofensivo não é dizer que é aceitável e muito menos simpático ou cordial. Estou apenas a tentar mostrar que existem níveis de gravidade diferentes e que a linha de fronteira é difícil de estabelecer.
Depois, há ainda uma questão de contexto, dos termos exactos que se utilizam ou do teor/formato de toda a mensagem. Por isso, vai sempre receber um tratamento caso a caso, nuns casos será mais evidente e fácil de decidir, noutros nem por isso...
Nuns casos iremos tentar travar o rumo da discussão (ou apenas deixar um aviso), noutros bloqueamos o tópico, noutros iremos simplesmente removê-lo (e eventualmente banir o autor).
Para nós, é uma tarefa extremamente ingrata fazer essa avaliação e tomar uma decisão que nos pareça adequada a cada caso pois o mundo não é preto e branco mas uma gama de cinzentos que vai do branco ao preto.

Para mim parece-me claro que dizer "não gosto de pretos" (subentende-se que é um branco que o diz) é mais grave que dizer "não gosto de americanos". Porquê? Porque os americanos são (na sua maioria, embora sejam muito diversificados) caucasianos de origem europeia, estão mais próximos de nós. Não há uma questão de raça (até porque como já disse, racialmente estão envolvidas várias raças) mas uma nacionalidade. Com toda a franqueza parece-me menos grave, menos ofensivo...
E dizer que é menos grave/ofensivo não é dizer que é aceitável e muito menos simpático ou cordial. Estou apenas a tentar mostrar que existem níveis de gravidade diferentes e que a linha de fronteira é difícil de estabelecer.
Depois, há ainda uma questão de contexto, dos termos exactos que se utilizam ou do teor/formato de toda a mensagem. Por isso, vai sempre receber um tratamento caso a caso, nuns casos será mais evidente e fácil de decidir, noutros nem por isso...
Nuns casos iremos tentar travar o rumo da discussão (ou apenas deixar um aviso), noutros bloqueamos o tópico, noutros iremos simplesmente removê-lo (e eventualmente banir o autor).
Para nós, é uma tarefa extremamente ingrata fazer essa avaliação e tomar uma decisão que nos pareça adequada a cada caso pois o mundo não é preto e branco mas uma gama de cinzentos que vai do branco ao preto.

FLOP - Fundamental Laws Of Profit
1. Mais vale perder um ganho que ganhar uma perda, a menos que se cumpra a Segunda Lei.
2. A expectativa de ganho deve superar a expectativa de perda, onde a expectativa mede a
__.amplitude média do ganho/perda contra a respectiva probabilidade.
3. A Primeira Lei não é mesmo necessária mas com Três Leis isto fica definitivamente mais giro.
Tipping Tips from Europeans
We've asked some of our European friends for their tips on tipping, and here's what they'd like you to know before you go...
Austria
Source: Hermann Weidinger, Hotel Schluxen, Reutte
In a restaurant the tip like you have in the States is included, but it's common to give a little tip if you think the service, the meals are okay. If I go to a restaurant and the whole bill is €35, and the service was friendly I give €38 or €39. If I just drink a coffee for €1,90 I'll give €2 and not €2,10. The waiters are more friendly the next time when you come to that restaurant.
In a hotel you should give for between €1 and €2 per room/night, which is normal; but give it the first day and you have a good service for the whole time you stay there.
Taxis, round up or more for driver if you drive many or longer times with them.
For haircut I give €2, but you know I don't have too much hairs, so it's not a hard job to cut my hairs.
For WC I give no tip if I bought something in the shop or gas station. If I just go to the WC and somebody is there and it's clean I also tip them.
Britain
Source: Jodi Nicholls, Dorset
Generally I think the rule is this — if you hire someone for their personal service, then they are charging a price that they feel is fair and no tip is required. If you are hiring a company and their staff are serving you, then 10% is adequate, 15% very generous. So, taxi drivers, coach drivers, restaurants (but not pubs!), hairdressers, hotels and larger guesthouses — tip. Small bed and breakfasts, pubs — no tip necessary, and no tipping at WCs (very few in Britain are pay toilets anyway).
How to give the tip varies. Discreet is a good rule — Brits, especially the English, don't like 'big deals' made of anything, really. If you can leave it on a bed or a table, great. Otherwise, put the tip in with the payment and say something like, "Keep the rest, please." Or, for example, a cab fare is £10 and all you have is a twenty, then you could say something like, "Could you give me change for £12 please." (Wow, I'm a big tipper — that's 20%!)
I'm really glad that Rick includes this kind of information. Living over here now, I realize that Americans, or anyone, doing things according to their own custom without bothering to ask what's appropriate, are really quite offensive, or they think we are "mugs" (easily taken advantage of).
Czech Republic
Source: Filip Antos, Athos Travel, Prague
Generally you tip more in bigger or tourist cities because waiters are already more spoiled and higher tip is expected. On the other hand with the same tipping you could make a waiter in a smaller place really happy :-), so...In Prague we tip about 10% on dinner. In better restaurants you leave the tip on the table (mostly on the little dish with cotton serviette over it) or paying with CC you just add it on the bill while signing it. In smaller and less fancy places its common to hand the tip directly to the waiter. Otherwise, it could even happen that somebody else would take it from the table and buy him self another beer for it.
Here are also several "tips" how the waiters are still cheating (it is improving):
1) They just simply add extra amounts on the bill or count it "wrong" way.
2) They charge service fee, which should be not charged if not noticed on the menu. You can imagine how much they are able to make a day charging each customer approx. $3 extra.
3) They pretend that the tax fee has to be added on top of the price, which especially Americans doesn't surprise. But the price written on the menu is already including that.
For taxis, mostly rounding up 5 to 10%.
For WCs, the best ones are McDonalds, KFC, etc. because they are easy (unfortunately) to find, clean and for free. You can also use public but not free ones (as for example on Prague Castle, metro stations and few more places). For pissoir you regularly have to pay about 3 CZK; women or more heavy use is for about 5 CZK which are normally requested ahead (which could bring a stressful moments) and for which you could get few pieces of toilet paper, too. (It is still like on Far East sometimes.) The problem is that these public toilets are with increasing number of drug-addicted people doing their applications.
France
Source: Sabine Leteinturier, tour guide, Montpellier
As a rule, service will be included in your restaurant bill (service compris). If you're unsatisfied with the service, don't leave anything extra. If it's been OK, leave 10%, if delighted 15%. (If service is not included — service non compris — a 15% tip is always appropriate.) If you're in a busy restaurant, hand the tip the to waiter and say, "c'est bon." If it's just coffee, don't pick up the change.
At a hair place, I'd leave about €2 for hair, €1 for shampoo, and hand it directly to the person.
For a taxi, round up to nearest euro (if €17.5 go to €18). If the driver has been particularly helpful, tip more.
If you're staying at a little family-run auberge, you might leave 6 euros at the end of the stay.
Madame Peepee in the Jardin de Luxembourg: 50 cents.
Germany
Source: Suzanne Vorbrugg, Suzanne's B&B, Füssen
In restaurants, don't let the waitress give you back cents, unless you think the service was poor. The bigger the bill, the better the tip. Roughly €1 per €20 of bill, always given directly to the waiter as you pay.
For taxis, round up to next euro, possibly more if the ride was a longer one.
For haircuts, add one or two euros depending on what was done!
For WCs, put 50 cents into the plate if there is one.
Holland
Source: Una Nobbe, Hotel Toren, Amsterdam
The biggest difference between American and Dutch tippers is that in the states tipping is very customary, it's almost rude not to tip. Here in Holland we only tip if we are very content, it is something extra or special. Of course we are very glad with our American tourists because they are great tippers. We Dutch people are sometimes accused to be a bit ..., but I guess it is just a cultural difference. Well here are our tips on tipping:
At restaurants and bars tips (10%) are to be left on the table.
Taxi: €1
Tours: €2 to 5
Hotels: To luggage boys, servants, bellboys and housekeeping the tips are given right in someone's hand, €2 to 7.
Haircuts: No tip
WC: Often obliged, 50 cents to €1
Ireland
Source: Aine Hickey
Restaurants: First check that there is no service charge included (if it is included it will generally be 12%). If there is no service charge included then we would generally tip between 10% and 15%. I personally include the amount in the money for the bill and hand it all together to the waiter / waitress.
Taxis: It is not compulsory to tip the taxi driver. €1 or €2 would suffice depending on the length of the journey. Generally I would just round up.
Hotels: Again check if there is a service charge included. If not we might leave something for the housekeepers. Generally a couple of euro (loose change), again depending on length of stay, generally would leave in the room.
Haircuts: We would normally give the person who washed your hair €2 or €3. Hand this to the girl directly as the cashier will not give her the money!
WC: No tipping, unless you are in an establishment where there is a lady / gentleman in the bathrooms providing toiletries (perfume, anti perspirant etc). If we use the items they provide then we would give a small tip.
Italy
Source: Matteo Pasini, Hotel Villa Steno, Monterosso
In Italy you tip if you really like the place, the food and the service; if the waiter was very friendly for example. In US a waiter has a small salary, but just because he will have a lot of tips: tipping is necessary; in Italy no, the salary is good and the tip is something exceptional, so a guest can tip or not and normally only the 10/20 per cent of guests tip. Giving a tip to the waiter or leaving it on the table it is up to you. Leaving it on the table is the standard. If you pay your bill by credit card remember to tip by cash, this will be very appreciated. A ten per cent tip in a restaurant is what you can consider a good tip.
To tip taxi drivers is very exceptional, in case they helped you a lot give €1 or €2.
Tip in a hotel if someone is very helpful or friendly. If they are carrying luggage for you or helping you in resolving problems.
At the hair cut we never tip and we tip very few in a bar, but if the service was very good you can leave at the barber or at the bar waiter something. Normally at the hair cut for ladies it is nice to give a small tip to the young lady who washed your hair.
In many WC (specially if they're public) you have to leave a tip (50 cents to 1 euro), normally you have a table with a lady collecting coins.
Norway
Source: Andrew Hutter, tour guide, Oslo
In Norway, tipping should be viewed as a voluntary gesture rather than expected economic compensation for services. That said, many Norwegians leave the small change (up to nearest 5 or 10 kroner) when being served drinks. For larger bills in a restaurant, rounding up and plussing a bit is often done. Around 10 percent would be a nice gesture. It really depends on your mood and the bill. For instance, if I go out for a meal and have good service and the bill comes to 137 kroner, I would probably round up to 150 (but then again I might not tip at all or I might leave more — I'm not consistent). You can leave the tip on the table, give it to the waiter when he collects the bill, or put it on the credit card bill.
For taxis, it is nice to round up and maybe add 5 or 10 kroner, but it depends on the service for me.
Norwegians generally do not tip hotel maids, but it is a nice gesture if someone feels like doing it. Most Norwegians carry their own bags, so porters are only found at the top hotels or are hired in for American and Japanese groups that require bags delivered to the rooms. At most hotels employees would consider it to be natural to assist someone who is unable to carry bags without extra compensation (however if guests are able to carry their own bags they should carry them).
Haircuts, some add 10 or 20 kroner some don't tip at all. No sour looks if you don't tip.
For WCs, nothing is expected, some tip to be nice or to feel like a big shot.
Portugal
Source: Fátima Figueira, Hotel Lisboa Plaza, Lisbon
In Portugal, usually tipping is not considered a pleasant thing to do in public with other people watching. But it is always quite welcoming money when this is done in private. For instance in the restaurant it is more appreciated if you leave it on the table. When dinner is well served, tip 1 to 2 euros.
Taxis: They already add a fee when they charge the taxi fare (in case he is very nice, tip 1 euro).
Hotels: Your sympathy (for instance if something goes wrong and the receptionist helps, tip 1 to 5 euros).
Haircuts: Not necessary
WC: Not necessary
Spain
Source: José Antonio Garabán, Hotel Europa, Madrid
First at all, tipping is never obligatory. It is always up to the customer to tip or not tip and always if you like the service. There is no percentage of the total, except in restaurants that you give around 5–8%. In the other cases you give change (coins). In the restaurants you leave the tip on the table (in the plate that the bill came). In other cases directly to the person.
Taxis and haircuts: Coins (less than €1)
Hotels: Whatever you wish to give to the bellboy or porter (if they take your luggage), maid (if room is clean), and receptionist (good service).
WC: No tipping
Sweden
Source: Jenny Burman, Stockholm Visitors Board, Stockholm
Restaurants: No tip is needed because a service charge is already included in the bill. But in fancier restaurants or for exceptional service, it is typical to round up about 5–10 percent.
Taxis: It is a nice gesture to give the driver about 15–20 crowns (definitely round up)
Hotels: No
Haircuts: No
WC: No
Switzerland
Source: Fritz Hutmacher, Hotel Lötschberg, Interlaken
In the service industry in Switzerland you don't need to tip. Swiss wages (min. 3000 Swiss francs for a dishwasher not speaking local language) are monthly paid. On top the worker gets 4 weeks fully paid holidays, 8 days paid holy days (Christmas, etc.) and on top of that a 13-month salary at the end of the year.
Since 1972, 15% is added for service, so prices are including service and taxes. An extra tip is not expected but certainly appreciated. I myself give a little tip when service was good (2–5 SF in a good restaurant on a bill of 120 SF). You can give no tip for a regular service, and a small amount for good service to show that you appreciate the special effort. Same with taxis. No tips for haircuts (I already pay too much — 40 SF for 20 minutes) and WCs (taxpayers' money).
In hotels, the staff like a little when you have a spotless room. I do not expect tip for myself. I calculate what I need for my trips and tours and that's it.
Just back from Paris and Italy I realised that Switzerland is not the most expensive country in Europe. With the Euro we have seen a large hidden raise of prices outside of Switzerland and in "Euroland" tourist traps are more frequent than here in the cow-and-chocolate country.
Fonte: http://www.ricksteves.com/plan/tips/eur ... rotips.htm
We've asked some of our European friends for their tips on tipping, and here's what they'd like you to know before you go...
Austria
Source: Hermann Weidinger, Hotel Schluxen, Reutte
In a restaurant the tip like you have in the States is included, but it's common to give a little tip if you think the service, the meals are okay. If I go to a restaurant and the whole bill is €35, and the service was friendly I give €38 or €39. If I just drink a coffee for €1,90 I'll give €2 and not €2,10. The waiters are more friendly the next time when you come to that restaurant.
In a hotel you should give for between €1 and €2 per room/night, which is normal; but give it the first day and you have a good service for the whole time you stay there.
Taxis, round up or more for driver if you drive many or longer times with them.
For haircut I give €2, but you know I don't have too much hairs, so it's not a hard job to cut my hairs.
For WC I give no tip if I bought something in the shop or gas station. If I just go to the WC and somebody is there and it's clean I also tip them.
Britain
Source: Jodi Nicholls, Dorset
Generally I think the rule is this — if you hire someone for their personal service, then they are charging a price that they feel is fair and no tip is required. If you are hiring a company and their staff are serving you, then 10% is adequate, 15% very generous. So, taxi drivers, coach drivers, restaurants (but not pubs!), hairdressers, hotels and larger guesthouses — tip. Small bed and breakfasts, pubs — no tip necessary, and no tipping at WCs (very few in Britain are pay toilets anyway).
How to give the tip varies. Discreet is a good rule — Brits, especially the English, don't like 'big deals' made of anything, really. If you can leave it on a bed or a table, great. Otherwise, put the tip in with the payment and say something like, "Keep the rest, please." Or, for example, a cab fare is £10 and all you have is a twenty, then you could say something like, "Could you give me change for £12 please." (Wow, I'm a big tipper — that's 20%!)
I'm really glad that Rick includes this kind of information. Living over here now, I realize that Americans, or anyone, doing things according to their own custom without bothering to ask what's appropriate, are really quite offensive, or they think we are "mugs" (easily taken advantage of).
Czech Republic
Source: Filip Antos, Athos Travel, Prague
Generally you tip more in bigger or tourist cities because waiters are already more spoiled and higher tip is expected. On the other hand with the same tipping you could make a waiter in a smaller place really happy :-), so...In Prague we tip about 10% on dinner. In better restaurants you leave the tip on the table (mostly on the little dish with cotton serviette over it) or paying with CC you just add it on the bill while signing it. In smaller and less fancy places its common to hand the tip directly to the waiter. Otherwise, it could even happen that somebody else would take it from the table and buy him self another beer for it.
Here are also several "tips" how the waiters are still cheating (it is improving):
1) They just simply add extra amounts on the bill or count it "wrong" way.
2) They charge service fee, which should be not charged if not noticed on the menu. You can imagine how much they are able to make a day charging each customer approx. $3 extra.
3) They pretend that the tax fee has to be added on top of the price, which especially Americans doesn't surprise. But the price written on the menu is already including that.
For taxis, mostly rounding up 5 to 10%.
For WCs, the best ones are McDonalds, KFC, etc. because they are easy (unfortunately) to find, clean and for free. You can also use public but not free ones (as for example on Prague Castle, metro stations and few more places). For pissoir you regularly have to pay about 3 CZK; women or more heavy use is for about 5 CZK which are normally requested ahead (which could bring a stressful moments) and for which you could get few pieces of toilet paper, too. (It is still like on Far East sometimes.) The problem is that these public toilets are with increasing number of drug-addicted people doing their applications.
France
Source: Sabine Leteinturier, tour guide, Montpellier
As a rule, service will be included in your restaurant bill (service compris). If you're unsatisfied with the service, don't leave anything extra. If it's been OK, leave 10%, if delighted 15%. (If service is not included — service non compris — a 15% tip is always appropriate.) If you're in a busy restaurant, hand the tip the to waiter and say, "c'est bon." If it's just coffee, don't pick up the change.
At a hair place, I'd leave about €2 for hair, €1 for shampoo, and hand it directly to the person.
For a taxi, round up to nearest euro (if €17.5 go to €18). If the driver has been particularly helpful, tip more.
If you're staying at a little family-run auberge, you might leave 6 euros at the end of the stay.
Madame Peepee in the Jardin de Luxembourg: 50 cents.
Germany
Source: Suzanne Vorbrugg, Suzanne's B&B, Füssen
In restaurants, don't let the waitress give you back cents, unless you think the service was poor. The bigger the bill, the better the tip. Roughly €1 per €20 of bill, always given directly to the waiter as you pay.
For taxis, round up to next euro, possibly more if the ride was a longer one.
For haircuts, add one or two euros depending on what was done!
For WCs, put 50 cents into the plate if there is one.
Holland
Source: Una Nobbe, Hotel Toren, Amsterdam
The biggest difference between American and Dutch tippers is that in the states tipping is very customary, it's almost rude not to tip. Here in Holland we only tip if we are very content, it is something extra or special. Of course we are very glad with our American tourists because they are great tippers. We Dutch people are sometimes accused to be a bit ..., but I guess it is just a cultural difference. Well here are our tips on tipping:
At restaurants and bars tips (10%) are to be left on the table.
Taxi: €1
Tours: €2 to 5
Hotels: To luggage boys, servants, bellboys and housekeeping the tips are given right in someone's hand, €2 to 7.
Haircuts: No tip
WC: Often obliged, 50 cents to €1
Ireland
Source: Aine Hickey
Restaurants: First check that there is no service charge included (if it is included it will generally be 12%). If there is no service charge included then we would generally tip between 10% and 15%. I personally include the amount in the money for the bill and hand it all together to the waiter / waitress.
Taxis: It is not compulsory to tip the taxi driver. €1 or €2 would suffice depending on the length of the journey. Generally I would just round up.
Hotels: Again check if there is a service charge included. If not we might leave something for the housekeepers. Generally a couple of euro (loose change), again depending on length of stay, generally would leave in the room.
Haircuts: We would normally give the person who washed your hair €2 or €3. Hand this to the girl directly as the cashier will not give her the money!
WC: No tipping, unless you are in an establishment where there is a lady / gentleman in the bathrooms providing toiletries (perfume, anti perspirant etc). If we use the items they provide then we would give a small tip.
Italy
Source: Matteo Pasini, Hotel Villa Steno, Monterosso
In Italy you tip if you really like the place, the food and the service; if the waiter was very friendly for example. In US a waiter has a small salary, but just because he will have a lot of tips: tipping is necessary; in Italy no, the salary is good and the tip is something exceptional, so a guest can tip or not and normally only the 10/20 per cent of guests tip. Giving a tip to the waiter or leaving it on the table it is up to you. Leaving it on the table is the standard. If you pay your bill by credit card remember to tip by cash, this will be very appreciated. A ten per cent tip in a restaurant is what you can consider a good tip.
To tip taxi drivers is very exceptional, in case they helped you a lot give €1 or €2.
Tip in a hotel if someone is very helpful or friendly. If they are carrying luggage for you or helping you in resolving problems.
At the hair cut we never tip and we tip very few in a bar, but if the service was very good you can leave at the barber or at the bar waiter something. Normally at the hair cut for ladies it is nice to give a small tip to the young lady who washed your hair.
In many WC (specially if they're public) you have to leave a tip (50 cents to 1 euro), normally you have a table with a lady collecting coins.
Norway
Source: Andrew Hutter, tour guide, Oslo
In Norway, tipping should be viewed as a voluntary gesture rather than expected economic compensation for services. That said, many Norwegians leave the small change (up to nearest 5 or 10 kroner) when being served drinks. For larger bills in a restaurant, rounding up and plussing a bit is often done. Around 10 percent would be a nice gesture. It really depends on your mood and the bill. For instance, if I go out for a meal and have good service and the bill comes to 137 kroner, I would probably round up to 150 (but then again I might not tip at all or I might leave more — I'm not consistent). You can leave the tip on the table, give it to the waiter when he collects the bill, or put it on the credit card bill.
For taxis, it is nice to round up and maybe add 5 or 10 kroner, but it depends on the service for me.
Norwegians generally do not tip hotel maids, but it is a nice gesture if someone feels like doing it. Most Norwegians carry their own bags, so porters are only found at the top hotels or are hired in for American and Japanese groups that require bags delivered to the rooms. At most hotels employees would consider it to be natural to assist someone who is unable to carry bags without extra compensation (however if guests are able to carry their own bags they should carry them).
Haircuts, some add 10 or 20 kroner some don't tip at all. No sour looks if you don't tip.
For WCs, nothing is expected, some tip to be nice or to feel like a big shot.
Portugal
Source: Fátima Figueira, Hotel Lisboa Plaza, Lisbon
In Portugal, usually tipping is not considered a pleasant thing to do in public with other people watching. But it is always quite welcoming money when this is done in private. For instance in the restaurant it is more appreciated if you leave it on the table. When dinner is well served, tip 1 to 2 euros.
Taxis: They already add a fee when they charge the taxi fare (in case he is very nice, tip 1 euro).
Hotels: Your sympathy (for instance if something goes wrong and the receptionist helps, tip 1 to 5 euros).
Haircuts: Not necessary
WC: Not necessary
Spain
Source: José Antonio Garabán, Hotel Europa, Madrid
First at all, tipping is never obligatory. It is always up to the customer to tip or not tip and always if you like the service. There is no percentage of the total, except in restaurants that you give around 5–8%. In the other cases you give change (coins). In the restaurants you leave the tip on the table (in the plate that the bill came). In other cases directly to the person.
Taxis and haircuts: Coins (less than €1)
Hotels: Whatever you wish to give to the bellboy or porter (if they take your luggage), maid (if room is clean), and receptionist (good service).
WC: No tipping
Sweden
Source: Jenny Burman, Stockholm Visitors Board, Stockholm
Restaurants: No tip is needed because a service charge is already included in the bill. But in fancier restaurants or for exceptional service, it is typical to round up about 5–10 percent.
Taxis: It is a nice gesture to give the driver about 15–20 crowns (definitely round up)
Hotels: No
Haircuts: No
WC: No
Switzerland
Source: Fritz Hutmacher, Hotel Lötschberg, Interlaken
In the service industry in Switzerland you don't need to tip. Swiss wages (min. 3000 Swiss francs for a dishwasher not speaking local language) are monthly paid. On top the worker gets 4 weeks fully paid holidays, 8 days paid holy days (Christmas, etc.) and on top of that a 13-month salary at the end of the year.
Since 1972, 15% is added for service, so prices are including service and taxes. An extra tip is not expected but certainly appreciated. I myself give a little tip when service was good (2–5 SF in a good restaurant on a bill of 120 SF). You can give no tip for a regular service, and a small amount for good service to show that you appreciate the special effort. Same with taxis. No tips for haircuts (I already pay too much — 40 SF for 20 minutes) and WCs (taxpayers' money).
In hotels, the staff like a little when you have a spotless room. I do not expect tip for myself. I calculate what I need for my trips and tours and that's it.
Just back from Paris and Italy I realised that Switzerland is not the most expensive country in Europe. With the Euro we have seen a large hidden raise of prices outside of Switzerland and in "Euroland" tourist traps are more frequent than here in the cow-and-chocolate country.
Fonte: http://www.ricksteves.com/plan/tips/eur ... rotips.htm
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MarcoAntonio Escreveu:Comportamentos racistas ou xenófobos não são bem-vindos no Caldeirão (aliás, estão mais do que mal-vindos, estão proibidos).
Na linha desta discussão... ouvi dizer que o racismo é ilícito criminal mas a xenofobia não é (frequentemente misturam-se as duas coisas).
Por isso o Sá Fernandes não podia mandar retirar o cartaz do PNR que estava em Entrecampos só porque "achava" que tinha mensagens de intolerância.
Agora o PNR vai avançar com uma queixa-crime contra o Sá Fernandes por abuso de poder... porque legalmente ele não podia mandar retirar o cartaz.
Nota: não estou a defender a xenofobia no Caldeirão e muito menos a defender o PNR, apenas aproveitei para acender um pouco a fogueira

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marianonunes Escreveu: Posso dizer que não gosto de pretos? Ou isso já era intolerável?
Não podes. Viola as regras do forum...
Seja "pretos", seja outra qualquer raça.
Já agora, eu volto a frizar que não chamei idiotas aos americanos. Disse que eles "às vezes parecem idiotas" e disse que o sistema das gorjetas era uma parvoíce.
Por cá também temos muitas parvoíces (e comentamos muitas aqui no forum... lol).
Comportamentos racistas ou xenófobos não são bem-vindos no Caldeirão (aliás, estão mais do que mal-vindos, estão proibidos). Isso não nos impede contudo de comentar comportamentos específicos e pontuais.
Agora, insultar uma raça, etnia ou nacionalidade de forma indiscriminada e generalizada é bastante diferente. E não é aceitável aqui no forum!
FLOP - Fundamental Laws Of Profit
1. Mais vale perder um ganho que ganhar uma perda, a menos que se cumpra a Segunda Lei.
2. A expectativa de ganho deve superar a expectativa de perda, onde a expectativa mede a
__.amplitude média do ganho/perda contra a respectiva probabilidade.
3. A Primeira Lei não é mesmo necessária mas com Três Leis isto fica definitivamente mais giro.
Aliás, eu devo dizer que na minha opinião mesmo na Europa, a prática da gorjeta é um comportamento muito incoerente e que sempre me deixou algo perplexo.
É algo que está instalado, um costume, mas que tem muito de parvoíce (mesmo cá). A única diferença nos Estados Unidos é que é levado a um extremo quase surreal...
Ora repare-se, um tuga vai a um café ou restaurante. É servido. Apresentam-lhe a conta e ele deixa o valor e mais uns trocos...
A seguir, já almoçado/lanchado, dirige-se a uma sapataria compra um par de sapatos e uns "tenis" e pede desconto. Qual gorjeta qual quê?... Se não lhe fizerem desconto quem fica aborrecido é ele!
Já o empregado da sapataria se vir cair uma gorjeta até passa a acreditar no pai-natal.
Ali no Café/Restaurante ao lado a lógica aplicada é completamente diferente e não passa pela cabeça de ninguém pedir um desconto pelo lanche/almoço e paga-se um extra voluntariamente. E a gorjecta deixa-a até às vezes cheio de vontade para se mostrar que se tem bolso para pagar boas gorjetas (chega a ser uma questão de status).
Já a caminho de casa, enche o depósito de gasolina e fila e refila com o preço da gasolina, que devia estar não sei quantos cêntimos mais baixa. E gorjeta para o tipo que trabalha na gasolineira?
Ah e tal e coisa... é uma questão cultural.

É algo que está instalado, um costume, mas que tem muito de parvoíce (mesmo cá). A única diferença nos Estados Unidos é que é levado a um extremo quase surreal...
Ora repare-se, um tuga vai a um café ou restaurante. É servido. Apresentam-lhe a conta e ele deixa o valor e mais uns trocos...
A seguir, já almoçado/lanchado, dirige-se a uma sapataria compra um par de sapatos e uns "tenis" e pede desconto. Qual gorjeta qual quê?... Se não lhe fizerem desconto quem fica aborrecido é ele!
Já o empregado da sapataria se vir cair uma gorjeta até passa a acreditar no pai-natal.
Ali no Café/Restaurante ao lado a lógica aplicada é completamente diferente e não passa pela cabeça de ninguém pedir um desconto pelo lanche/almoço e paga-se um extra voluntariamente. E a gorjecta deixa-a até às vezes cheio de vontade para se mostrar que se tem bolso para pagar boas gorjetas (chega a ser uma questão de status).
Já a caminho de casa, enche o depósito de gasolina e fila e refila com o preço da gasolina, que devia estar não sei quantos cêntimos mais baixa. E gorjeta para o tipo que trabalha na gasolineira?
Ah e tal e coisa... é uma questão cultural.

FLOP - Fundamental Laws Of Profit
1. Mais vale perder um ganho que ganhar uma perda, a menos que se cumpra a Segunda Lei.
2. A expectativa de ganho deve superar a expectativa de perda, onde a expectativa mede a
__.amplitude média do ganho/perda contra a respectiva probabilidade.
3. A Primeira Lei não é mesmo necessária mas com Três Leis isto fica definitivamente mais giro.
PIKAS Escreveu:A questão principal ainda ninguém focou.
É uma questão fiscal.
Eu foquei.

PIKAS Escreveu:Essencialmente nos EUA e também em alguns países europeus ( ex: Holanda ) o fisco deduz que a profissão X recebe mensalmente a importância de Y dolares ou euros e, como tal, os empregados descontarão sobre esse valor indiciário, recebam ou não.
O IRS parte do princípio que recebem um determinado valor de gorjetas (penso que é 8%). Esse valor é bastante inferior ao que recebem (e quase exigem receber) na prática. Eles são obrigados a reportar essa diferença do que recebem a mais...
A gorjeta não é uma solução para um problema fiscal. A gorjeta é o problema fiscal...
Como o fisco sabe que este sistema de gorjetas pesadas (uma cobrança de um valor significativo sem documentos) está instalado, por defeito já considera os tais 8%. Trata-se de um vencimento sem papéis e que de irrelevante não tem nada. Ou seja, é tudo uma grande parvoíce e continua mesmo assim a ser potencialmente um veículo de fuga fiscal, que o fisco tenta reduzir ao considerar que recebem 8% em gorjetas. As pessoas declaram depois o que quiser, né?...
Eu consigo entender que falem que é uma questão cultural. Mas não deixa de ser uma parvoíce, especialmente para quem é exterior a esta "cultura". Contudo eu pessoalmente não considero "cultural", considero um hábito/tradição, uma questão "sistémica" que está instalada e que é difícil mudar.
Quem chega a um restaurante nos Estados Unidos e consulta o cardápio tem o preço da lagosta e dos impostos. Sabe quanto vai pagar pela lagosta e pelos impostos. Só não sabe (não lhe é dito antecipadamente nem está escrito em lado nenhum nem há nenhum documento no fim) quanto é que tem de pagar ao empregado pelo serviço prestado.
Tem várias hipóteses: atirar com um valor a ver se acerta no bullseye, perguntar ao empregado "ouça lá quanto acha que lhe devo pagar pela simpatia" ou antes de entrar no restaurante perguntar a um trauseante na rua quante deve acrescentar ao que está no cardápio para saber quanto vai custar a refeição.
Não me venham dizer que não é um sistema idiota...
Já agora, porque não se aplica o mesmo à lagosta?
Afinal a lagosta pode ser boa ou má. Assim, não é preciso preços no cardápio para nada, eu decido no fim quanto pago pela lagosta e se for preciso não pago nada. E já agora, pelos impostos, também. E tudo sem papel, claro...
Ora, a única coisa que segue esta (i)lógica é mesmo uma componente dos vencimentos dos empregados de determinados serviços (como é evidente e como sabem, isto só se pratica mesmo lá em determinados serviços, a maior parte nos Estados Unidos não vive sobre a lógica de vencimentos via gorjeta... são meia duzia de serviços apenas que vivem segundo este sistema instalado).
PS: por cá o sistema fazia muito sucesso nas bombas de gasolina com o "amor" que os consumidores têm às petrolíferas.

FLOP - Fundamental Laws Of Profit
1. Mais vale perder um ganho que ganhar uma perda, a menos que se cumpra a Segunda Lei.
2. A expectativa de ganho deve superar a expectativa de perda, onde a expectativa mede a
__.amplitude média do ganho/perda contra a respectiva probabilidade.
3. A Primeira Lei não é mesmo necessária mas com Três Leis isto fica definitivamente mais giro.
MarcoAntonio Escreveu:lol![]()
Eu não tenho uma opinião generalizadamente má dos americanos. Mas têm as suas idiotices (esta é uma delas).
Nós europeus temos outras, naturalmente...
PS: (eu disse que "às vezes os americanos parecem idiotas", o que é diferente de dizer que os americanos são idiotas)
Já sabemos que os americanos são como todos os povos do mundo. Existem bons, maus, e os que não prestam mesmo para nada.
No entanto eu quando me zango com os americanos não digo que me zango com alguns americanos, até digo que: não gosto dos americanos, todos incluídos…
No entanto se não dão gorjeta, neste caso, o negócio corre mal.
Rmartins
Quem não conhece o «CALDEIRÃO» não conhece este mundo
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A questão principal ainda ninguém focou.
É uma questão fiscal.
Essencialmente nos EUA e também em alguns países europeus ( ex: Holanda ) o fisco deduz que a profissão X recebe mensalmente gorgetas na importância de Y dolares ou euros e, como tal, os empregados descontarão sobre esse valor indiciário, recebam ou não.
Daí que se não se der gorjeta, levamos cá com umas trombas.
É natural porque ao prestarem o serviço, não recebem a gorjeta e ainda vão ter que desembolsar.
Conheço razoávelmente bem o sistema holandês já que durante alguns meses passei muitos dias por semana em Amesterdão.
Numa dessas alturas, os motoristas dos autocarros escolares fizeram greve porque o fisco entendia que havia dois tipos de motoristas de autocarros:
a) os dos transportes públicos e esses não pagavam imposto porque não havia lugar a gorjetas
b) todos os outros motoristas de autocarro, que o fisco entendia como ao serviço do turismo e como tal hipotéticos recebedores de gorjetas, sobre as quais os motoristas pagavam impostos, quer as recebessem ou não.
E os motoristas dos autocarros escolares?
Daí a greve que teve um muito impacto, com enorme apoio popular.
Cumprimentos,
É uma questão fiscal.
Essencialmente nos EUA e também em alguns países europeus ( ex: Holanda ) o fisco deduz que a profissão X recebe mensalmente gorgetas na importância de Y dolares ou euros e, como tal, os empregados descontarão sobre esse valor indiciário, recebam ou não.
Daí que se não se der gorjeta, levamos cá com umas trombas.
É natural porque ao prestarem o serviço, não recebem a gorjeta e ainda vão ter que desembolsar.
Conheço razoávelmente bem o sistema holandês já que durante alguns meses passei muitos dias por semana em Amesterdão.
Numa dessas alturas, os motoristas dos autocarros escolares fizeram greve porque o fisco entendia que havia dois tipos de motoristas de autocarros:
a) os dos transportes públicos e esses não pagavam imposto porque não havia lugar a gorjetas
b) todos os outros motoristas de autocarro, que o fisco entendia como ao serviço do turismo e como tal hipotéticos recebedores de gorjetas, sobre as quais os motoristas pagavam impostos, quer as recebessem ou não.
E os motoristas dos autocarros escolares?
Daí a greve que teve um muito impacto, com enorme apoio popular.
Cumprimentos,
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R.Martins

Marco
Se continuas a falar assim dos americanos, vejo-me lamentavelmente obrigado a fechar este Tópico.
Rmartins


" Os que hesitam , são atropelados pela retaguarda" - Stendhal
"É óptimo não se exercer qualquer profissão, pois um homem livre não deve viver para servir outro "
- Aristoteles
http://theflyingmechanic.blogspot.com/
"É óptimo não se exercer qualquer profissão, pois um homem livre não deve viver para servir outro "
- Aristoteles
http://theflyingmechanic.blogspot.com/
lol
Eu não tenho uma opinião generalizadamente má dos americanos. Mas têm as suas idiotices (esta é uma delas).
Nós europeus temos outras, naturalmente...
PS: (eu disse que "às vezes os americanos parecem idiotas", o que é diferente de dizer que os americanos são idiotas)

Eu não tenho uma opinião generalizadamente má dos americanos. Mas têm as suas idiotices (esta é uma delas).
Nós europeus temos outras, naturalmente...
PS: (eu disse que "às vezes os americanos parecem idiotas", o que é diferente de dizer que os americanos são idiotas)
FLOP - Fundamental Laws Of Profit
1. Mais vale perder um ganho que ganhar uma perda, a menos que se cumpra a Segunda Lei.
2. A expectativa de ganho deve superar a expectativa de perda, onde a expectativa mede a
__.amplitude média do ganho/perda contra a respectiva probabilidade.
3. A Primeira Lei não é mesmo necessária mas com Três Leis isto fica definitivamente mais giro.
MarcoAntonio Escreveu:Uma parvoíce completa, os Americanos às vezes parecem mesmo estúpidos "in nature".
O preço do produto/serviço deve incluir o necessário para pagar ao empregado, não é o utilizador/cliente que tem de andar a descobrir quanto deve pagar pelo serviço para o empregado ter um salário em condições.
A gorjeta entende-se como um valor marginal, que alguém pode querer dar ou não. É assim em geral na Europa...
Nos Estados Unidos, em determinados locais/serviços é a principal fonte de rendimentos dos funcionários e é visto como uma obrigatoriedade do cliente. Uma verdadeira parvoíce - se é obrigatório e se é assim tão pertinente para o rendimento dos funcionários porque é que não está na factura? Porque é que já não está incluído no produto e no preço anunciados?
É ainda uma fonte de fuga de impostos porque embora eles reportem as gorjetas, nem sempre reportam o valor exacto... até porque não há documentos.
Já para não falar que põe o cliente a fazer contas adicionais na ora de pagar.
Enfim, uma parvoíce, um sistema à parte do sistema...
Marco
Se continuas a falar assim dos americanos, vejo-me lamentavelmente obrigado a fechar este Tópico.
Rmartins
Quem não conhece o «CALDEIRÃO» não conhece este mundo
- Mensagens: 1611
- Registado: 5/11/2002 9:23
Esta questão da gorjeta é mesmo cultural, nos Estados Unidos é quase obrigatória e os funcionários ficam mesmo chateados se o cliente exerce o direito de não deixar a mesma.
No caso do Brasil, por exemplo, a gorjeta vem discriminada na factura, tem sempre o subtotal + 10% da gorjeta e o valor final. É claro que o cliente é livre de não pagar a gorjeta, mas nesse caso estará provavelmente a retirar a parte mais significativa da remuneração dos funcionários.
No caso do Brasil, por exemplo, a gorjeta vem discriminada na factura, tem sempre o subtotal + 10% da gorjeta e o valor final. É claro que o cliente é livre de não pagar a gorjeta, mas nesse caso estará provavelmente a retirar a parte mais significativa da remuneração dos funcionários.
Pata-Hari Escreveu:E achas mal a gorgeta poder ser ajustada em função do serviço prestado? eu não acho.
Acho.
Eles estão ali a ser pagos para trabalhar. O mínimo que se exige e' que sejam profissionais e que tenham um bom serviço. A mim ninguém me da gorjetas por trabalhar bem...



Se há um empregado que se destaca pela qualidade do serviço então deve ser a própria entidade empregadora a valorizar esse empregado.
Na melhor das hipóteses aceito com concordar com um extra na conta como há, por exemplo, em Italia.
Esta na própria ementa (exposto na rua) que, para alem da comida, vais pagar um valor a mais que varia entre os 10% e os 15% (pelo menos nos restaurantes onde fui)
Desta forma já sabes a partida quanto vais pagar. So vais se quiseres e vem o valor descriminado na factura, portanto vai direitinho para o IRS.
Mesmo assim acho incorrecto. Mas do mal o menos.
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- Registado: 1/10/2008 16:20
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